Tenir el carnet de conduir serà més difícil
La direcció general de Trànsit (DGT) ha endurit l'examen de conduir per adaptar-lo a la normativa europea. La base de preguntes serà més àmplia i s'afegeix la conducció autònoma a la part pràctica
Memoritzar les preguntes de l'examen de conduir ja no serà una garantia per aprovar. La direcció general de Trànsit (DGT), adaptant la normativa europea, ha decidit canviar les proves per treure's el carnet i així millorar l'educació i la formació viària dels futurs conductors. El nou examen -que incorpora canvis tant en la part teòrica com en la pràctica, i que entrarà en vigor el 19 i el 21 de gener, respectivament- no ampliarà la matèria que s'ha d'estudiar, però inclourà algunes novetats, com ara una base de preguntes més àmplia i una prova de conducció autònoma. El canvi és vist amb bons ulls per les autoescoles, que consideren que es guanya qualitat. "Els alumnes estaran ara més preparats i no podran aprendre's les preguntes de memòria simplement per passar l'examen: hauran de saber-ne", assegura Maria Olivera, presidenta de la Federació d'Autoescoles de Barcelona.
Un qüestionari més ampli
La base de dades de l'examen passa de 800 a 15.000 preguntes
La base de dades de l'examen passa de 800 a 15.000 preguntes
La nova base s'amplia considerablement i passa de 800 a 15.500 preguntes. La matèria serà la mateixa que fins ara, però l'increment de preguntes evitarà que els alumnes puguin memoritzar-les, com feien molts aspirants fins ara. "Ja no n'hi haurà prou que els alumnes s'asseguin a fer exercicis pràctics. S'ha de tornar a aprendre teòrica", diu Olivera, que explica que algunes autoescoles havien deixat de fer les classes i oferien als estudiants només l'opció de fer exercicis pràctics en ordinadors del centre. "S'ha aconseguit que es tornin a fer classes i que la quantitat de diners que inverteixen serveixin d'alguna cosa", diu. Des de la DGT expliquen que les preguntes tindran ara "una redacció més simple", sense frases juxtaposades que creïn confusió.
Aules informatitzades
La majoria d'aspirants faran l'examen des d'un ordinador
La majoria d'aspirants faran l'examen des d'un ordinador
La DGT està informatitzant les aules on es fan els exàmens teòrics i a finals d'aquest any 24 direccions provincials ja tindran els ordinadors preparats. La resta ho estaran durant el 2013. De fet, algunes demarcacions, com ara Barcelona, Madrid, Burgos i Sevilla, han participat en un pla pilot que ja s'ha posat en marxa. Els alumnes, doncs, faran la prova en ordinadors, on se'ls mostraran aleatòriament preguntes de la base de dades. Els exàmens seran individualitzats i, per tant, cap estudiant tindrà la mateixa prova, a diferència del que passa ara, que es reparteixen per fileres. "Hem notat que, amb els canvis, hi ha més gent que vol fer classes teòriques", reconeix Olivera.
25 minuts d'examen pràctic
L'alumne haurà d'arribar a una adreça sense cap indicació
L'alumne haurà d'arribar a una adreça sense cap indicació
L'examen pràctic tindrà una durada de 25 minuts, que és el temps que estableix la directiva europea, que considera que és el necessari per demostrar que l'aspirant té les habilitats i capacitats per tenir un permís de conduir. La gran novetat de la prova és la conducció autònoma, que tindrà una durada d'uns 10 minuts. L'examinador indicarà un punt on l'alumne haurà de dirigir-se. La DGT estableix que es podrà utilitzar el GPS si el vehicle en disposa i l'aspirant sap com funciona. "Es pretén que el conductor tingui la formació adequada perquè, quan aconsegueixi el permís, sàpiga quines decisions ha de prendre segons les circumstàncies del trànsit", expliquen a la DGT. Els aspirants també hauran de demostrar que tenen nocions de mecànica i fer comprovacions, per exemple de la pressió dels pneumàtics o del nivell de l'oli.
Conducció eficient
Es valorarà que l'alumne faci un consum raonable de combustible
Es valorarà que l'alumne faci un consum raonable de combustible
L'examinador tindrà en compte si l'alumne ha fet una conducció eficient. "Considerem que tots els conductors han de tenir la formació necessària a l'hora d'estalviar en combustible", diuen des de la DGT, que xifra en un 15% l'estalvi en combustible i d'emissions de CO que es pot aconseguir si s'utilitza la primera marxa només al principi o es frena de manera suau.