Catalunya acull el primer trajecte
d'un "megatruck" de 25 metres a l'estat espanyol
d'un "megatruck" de 25 metres a l'estat espanyol
Aquest matí ha circulat per primera vegada per les carreteres catalanes un "megatruck", o megacamió, de 25 metres de llargada i 60 tones de pes. Ho ha fet entre una planta de components de l'automoció del grup Sesé, a Palau-solità i Plegamans, al Vallès Occidental, i la factoria de Seat a Martorell, al Baix Llobregat, en total uns 35 quilòmetres. Es tracta d'unaprova pilot, pionera a l'estat espanyol, que servirà per acabar de definir la normativa d'aquest nou tipus de transport, autoritzat des del desembre.
Aquests camions permeten augmentar un 57% la capacitat de cada comboi i reduir els costos per cada tona transportada, les emissions contaminants i la congestió a les carreteres. En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat que aquests vehicles aportaran "més seguretat, més competitivitat i més sostenibilitat" al transport de mercaderies i que el govern "hi apostarà" com a complement al foment del transport ferroviari de mercaderies.
Es calcula que dos megacamions equivalen aproximadament a tres camions convencionals, i que, per establir una comparació, un "megatruck" té una llargada similar a la d'una pista de tenis professional. Aquests grans tràilers es podran veure per les carreteres i les autopistes del país, sempre amb una autorització prèvia. Aquests camions mastodòntics ja circulen des de fa temps en alguns països nòrdics, com Suècia, Finlàndia o Dinamarca.
Un megacamió polèmic
No tothom veu amb bons ulls aquests camions. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que aquests vehicles tenen uns costos molt elevats i el seu ús està prohibit a països com França, Suïssa, Àustria, el Regne Unit i Portugal. Concretament, en seguretat, aquesta plataforma assenyala que els "megatrucks" poden ser molt perillosos en maniobres com l'avançament o els revolts, i generen problemes en les rotondes o en els passos de vianants.
L'ONG qüestiona també els avantatges ambientals que al·leguen els seus defensors. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic diu que "l'increment de la competitivitat de la carretera aniria associat a la reducció de l'ús del ferrocarril, molt més ecològic, i generaria una capacitat viària extra que utilitzarien nous camions i vehicles".
I en l'apartat econòmic, PTP afirma que aquests tràilers tenen "un cost d'adaptació i manteniment d'infraestructures de titularitat pública per a la seva circulació: refugis en túnels, carrils de marxa lenta, incorporacions o rotondes."