10 errors de conductor novell
La manca d'experiència del conductor pot portar-lo a cometre certs errors al volant a causa de la poca pràctica. Analitzem quins són i per què es produeixen.
Els especialistes en Formació de Conductors assenyalen que un dels errors habituals en conductors inexperts -i també en molts amb experiència- és la manca de soltesa en el maneig del volant: subjectar-lo de forma inadequada, moure les mans incorrectament i girar malament el volant. Això pot ocasionar una manca de control i pèrdues puntuals de domini del vehicle en certes maniobres en què cal moure el volant amb rapidesa i precisió, com ara girs, canvis de sentit o estacionaments. "La tensió o el nerviosisme propis de la inexperiència també poden fer que el conductor agafi el volant de forma incorrecta, amb excessiva força i prement els polzes per l'interior", apunten des de Formació de Conductors de la DGT.

2 - Manca d'anticipació
L'anticipació és la clau en la conducció defensiva i pot ser una carència destacada –encara que no exclusiva– dels conductors novells. Conduir observant a 'curta distància', és a dir, amb la vista immediatament davant del frontal del vehicle, sense saber què passa dos cotxes més endavant, és un error que impedeix anticipar-se a imprevistos a la via, com ara detencions, frenades o desplaçaments laterals sobtats. Aquesta manca d'observació i anticipació és habitual i perillosa, per exemple, a l'entorn dels passos de vianants: “Quan no observem amb temps i espai suficients que un vianant es disposa a creuar per un pas senyalitzat, no podrem reduir de marxa, frenar i aturar-nos a temps per deixar-lo passar”, expliquen els experts. Passa el mateix en altres punts crítics de la via com glorietes i interseccions: “Senyalitzar, reduir de marxa, observar abans d'entrar a la glorieta o abans de la intersecció, moure el volant… Sense preparació prèvia les tasques s'acumulen i al final es fan tard i malament”, explica Álvaro Nicolás, professor de formació vial amb 1.
3 - Excés de confiança
Igual que pot causar manca de confiança, la inexperiència també pot portar el conductor a patir l'efecte contrari durant els primers mesos al volant sense incidents i en què tot sembla sota control. L'excés de confiança pot portar-lo a creure millor conductor del que realment és, per la qual cosa pot acabar cometent errors de conducció o realitzar comportaments perillosos. "Aquest excés de confiança pot ser habitual en nous conductors de cotxe que ja tenien experiència prèvia circulant amb ciclomotors o motos de poca cilindrada", expliquen els especialistes en Formació.
4 - Indecisió
A quin conductor principiant no li ha tremolat una mica el peu les primeres vegades que ha d'avançar en una carretera de doble sentit? amb desplaçaments laterals de vehicles circulant a gran velocitat”, assenyalen els experts en Formació de la DGT.
5 - Velocitat inadequada
"La percepció del risc de la velocitat excessiva i l'adaptació de la velocitat a les circumstàncies són dues de les habilitats que s'haurien de desenvolupar i afinar més encara amb l'experiència", afirmen en Formació de Conductors. L'habilitat de mantenir una velocitat adaptada a les circumstàncies del trànsit, així com per seleccionar la relació de marxes més convenient és fonamental per a una conducció segura i eficient, per a tot tipus de conductor, ja sigui inexpert o experimentat.
6 - Distància de seguretat
És més que un error, és una de les infraccions més comunes -i perilloses- en tota mena de conductors, no només principiants: circular sense guardar una distància frontal de seguretat adequada a la velocitat ia les circumstàncies de la via. "En conductors novells pot ser per falta d'experiència; en els experimentats, per falta d'una mala experiència. Però cap conductor que s'acosta massa al vehicle del davant està percebent el perill real davant seu, el d'una frenada brusca que acaba desencadenant una col·lisió per abast molt greu", expliquen a Formació de Conductors.
7 - Distraccions
Els conductors novells poden ser propensos a les distraccions (i tornem a insistir, no només ells), sobretot pel maneig del telèfon mòbil. Però atenció, hi ha altres perilloses fonts de distracció, encara que en aparença més inofensives. Segons apunten els experts de la DGT, “la manipulació dels propis comandaments del vehicle, encara no automatitzada, o la sempre conversa amb altres ocupants poden ser motiu de distracció que impedeixin concentrar-se de manera adequada a un conductor inexpert”.
8 - Incompliment de les normes bàsiques
Els especialistes en Formació assenyalen tres normes de circulació fonamentals per a la seguretat que tot tipus de conductors, ja siguin novells o experts, incompleixen sovint: un, circular pel carril central i no pel dret, en vies de tres o més carrils en el mateix sentit; dos, abandonar les glorietes des d'un dels seus carrils interiors, i tres, no aturar-se completament davant d'un senyal -vertical o pintat sobre l'asfalt- de stop.
9 - No coneixer el vehicle
Encara que sigui inexpert, el conductor ha d'asseure's al volant del vehicle coneixent realment el maneig dels seus comandaments, sabent on són o com activar-los quan els necessita. Igualment heu de conèixer i saber com utilitzar correctament les ajudes electròniques (ADAS) que equipa el vostre cotxe. És el mateix per a la resta de conductors amb anys d'experiència que compren un cotxe nou o en condueixen un altre de diferent a l'habitual, per exemple, un de lloguer durant les vacances.
10 - Aparcaments i rampes
Els especialistes en Formació assenyalen una altra maniobra que se sol 'ennuegar' a molts conductors inexperts: l'estacionament. És una maniobra que requereix pràctica per adquirir certa destresa en la coordinació de mans i peus: “I si el conductor novell que intenta estacionar té a sobre la pressió d'altres conductors impacients, fa que la maniobra s'allargui més del compte”. La sortida en rampa és un altre dels moments que els conductors destaquen com a especialment complicat pel mateix motiu: el tacte per coordinar l'ús de diversos pedals en un cotxe de canvi manual s'adquireix, com tantes altres habilitats, amb les hores de pràctica.
Font: https://www.dgt.es/comunicacion/noticias/20250724-10-errores-de-novel/