Artesa de Segre
Rebost del Montsec
Inici » » Revolució total desaparició de la SIM del mòbil

Revolució total desaparició de la SIM del mòbil

Publicat per ÀgilServis a 1 de febr. 2016 | 2/01/2016

Revolució total en les 'telecos' per la desaparició de la 
SIM del mòbil
El xip físic que identifica el client desapareixerà i provocarà canvis com portabilitats exprés, la fi del 'roaming', la venda de serveis pels fabricants i la necessitat de reconvertir les botigues.  
Les empreses del sector de telecomunicacions, tant operadors com fabricants, afronten aquest any una de les majors revolucions tecnològiques de les telecomunicacions mòbils: la desaparició de la SIM, la targeta xip que incorpora les dades del client i l'identifica davant la xarxa de l'operador. 

Aquesta targeta, proporcionada pels operadors com a element extraïble del mòbil, serà substituïda per un xip fix, instal·lat de fàbrica en el dispositiu mòbil. Les operadores de telecomunicacions s'han resistit al canvi, possible tècnicament des de fa anys, pels riscos inherents per al seu negoci, ja que la SIM és el vincle de l'operador amb el seu client. La massificació de la nova SIM electrònica, o ESIM, que s'iniciarà aquest any, tindrà grans repercussions en el conjunt de la indústria i en la forma en què es comercialitzen els dispositius i els serveis. 

La GSMA, la patronal que agrupa tots els operadors i fabricants de telecos, ja té disponible la primera especificació tècnica per implantar aquesta tecnologia, que arribarà de forma immediata i serà un dels grans anuncis del proper Mobile World Congress, que se celebra a Barcelona a partir del 22 de febrer. 

 Dues fases 
Aquesta primera especificació tècnica, anomenada fase 1, estarà disponible de forma imminent per instal·lar-se a tot tipus de dispositius excepte els smartphones. És a dir, s'aplicarà a tauletes, rellotges intel·ligents i tot tipus de disponibles, així com cotxes. A aquesta norma li seguirà la Fase 2, que s'espera després de l'estiu, destinades a smartphones i que permetrà emmagatzemar un nombre ampli de perfils, és a dir, de comptes en la qual s'estableixi una relació entre el client i un operador. 

Com hi haurà molts perfils, podran precargarse molts operadors diferents, encara que només podrà haver un perfil actiu cada vegada, Això permetria, per exemple, portabilitats exprés, en tenir una enorme rapidesa en canviar d'operador, que portarà uns minuts, ja que evita la necessitat de rebre la SIM física del nou operador. 

La fi d'aquest trànsit de SIM físiques, impactarà substancialment en la quantitat de públic que passa per les botigues de mòbils. A més, el trasllat al model d'activació remota, permetrà desviar molta activitat de gestió dels clients al món online, el que suposarà un avantatge en costos per als operadors. No obstant això, per als canals de distribució física, és a dir les botigues pròpies o vinculades als operadors, el canvi suposarà un repte, ja que posarà en qüestió el seu valor. Probablement, en comptar amb menys trànsit de persones, el volum actual de botigues ha de reduir-se i els establiments hauran de aprofundir en la transformació que ja estan patint: menys botigues, però més grans i amb personal més expert per assessorar els clients en l'ús de dispositius cada vegada més complexos. 

Un altre efecte important es donarà, previsiblement, sobre els costos del roaming internacional. Si el client pot portar en el seu dispositiu una vintena de perfils diferents d'operadors, tindrà la capacitat -com ja ha passat amb l'últim iPad Air per als clients dels EUA- de poder canviar d'operador quan viatge i usar sempre una tarifa d'un operador local. L'impacte sobre els costos del roaming dins d'Europa no serà molt accentuat, ja que, en qualsevol cas, el concepte de sobrecost per roaming desapareixerà per llei a Europa en 2017. Però sí que pot obligar els operadors a ser més proactius i reduir dràsticament aquests costos en els viatges internacionals, si no volen arriscar-se a que els clients canviïn els seus hàbits de consum i usin operadors locals a cada país. 

 Canvi tecnològic 
Les operadores s'han vist obligades a cedir al canvi tecnològic perquè amb el model actual és impossible el seu protagonisme en la nova frontera del sector: l'Internet de les Coses (IOT o Internet of Things en anglès) que preveu que la majoria dels objectes de ús quotidià estiguin connectats a xarxes mòbils. Per a això és necessari que els objectes (cotxes, electrodomèstics, roba, rellotges i altres disponibles, etc) portin incorporada de sèrie la SIM, i que està pugui ser activada de forma remota i automatitzada, per esdevenir la ESIM. En cas contrari, és a dir de mantenir la SIM física, és molt poc probable que els usuaris accedissin a connectar tots els objectes quotidians. De fet, i com a exemple, segons fonts de la indústria, el 80% de les tauletes que tenen capacitat per utilitzar xarxes 3G o 4G, només utilitzen connexions WiFi.

Més info a: Expansion.com
COMPARTIR

About ÀgilServis

Entrades populars